• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

Cyfryzacja branży - fakty i niepokoje

KOMUNIKAT PRASOWY 08.02.2023 r. "Cyfryzacja branży - fakty i niepokoje"

Z ogromnym niepokojem śledzimy w mediach zarzuty UOKiK postawione jednemu z podmiotów stowarzyszonych w Polskiej Izbie Turystyki, dotyczące wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieprawidłowe prezentowanie cen.

Postawione zarzuty odnoszą się do niezwykle istotnego aspektu działalności branży, a mającego związek z olbrzymim przyspieszeniem technologicznym, jakie jest udziałem branży w ostatnich latach.

Zdajemy sobie sprawę, że problem, który dzisiaj ma jeden z naszych członków, jutro może mieć każdy touroperator, czy biuro agencyjne.

Stąd szersze potraktowanie zagadnienia, pomagające w zrozumieniu istoty zmian zachodzących w branży turystycznej. Mając na uwadze ostatnie 3 lata, a przede wszystkim czas pandemii, ekstremalnie ciężki dla branży turystycznej, wszyscy pracujemy nad odzyskaniem poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji, co odnosi się zarówno do Klientów jak i branży.

Reprezentując interesy branży Polska Izba Turystyki jest także zawsze blisko Klienta, otwarta na wszelkie głosy, które mogą pozytywnie wpłynąć na rozwój polskiej turystyki w najszerszym tego słowa znaczeniu.

Dlatego też bardzo nam zależy, aby cały proces ofertowania był transparentny na każdym kroku rezerwacji, a Klient był pewny swych wyborów. Musimy być jednak świadomi, że poszczególne biura podróży i touroperatorzy korzystają z różnych systemów rezerwacyjnych, w związku z czym sposób prezentacji oferty może także się różnić.

Przykładem tego może być informacja o doliczeniu składek TFG/TFP. Jako Polska Izba Turystyki zachęcamy naszych członków do inwestowania w technologie, szukania coraz bardziej efektywnych rozwiązań, aby prezentacja produktu turystycznego, w tym cen, była dla Klienta jak najbardziej przejrzysta i klarowna. Jednocześnie informujemy, że zwróciliśmy się do stowarzyszonych podmiotów z apelem o wprowadzenie zmian mających na celu doprowadzenie do jak najpełniejszej transparentności na każdym poziomie ofertowania.

Dla branży turystycznej jest niezmiernie istotne, aby oferty proponowane Klientom były transparentne. Musimy mieć jednak świadomość wyzwań oraz ograniczeń z tym związanych, w tym technologicznych.

Pakiet turystyczny jest produktem złożonym z wielu elementów (m.in. transport, zakwaterowanie, wyżywienie, transfer, ubezpieczenie, usługi dodatkowe w transporcie oraz miejscu zakwaterowania, składki na fundusze turystyczne).

Zmiany dostępności i cen poszczególnych elementów mogą odbywać się niezależnie. Każdy z dostawców optymalizuje ceny swojej oferty na podstawie sytuacji na rynku, robi to także na najwyższym poziomie touroperator.

W związku z czym na rynku tour operatorskim w Polsce jednocześnie jest dostępnych do rezerwacji ponad miliard unikalnych konfiguracji pakietów, które dynamicznie się zmieniają. Im bliżej do wylotu, tym rośnie dynamika zmian. Organizatorzy turystyczni sprzedają swoją ofertę w wielu kanałach, mimo nazywania ich potocznie online i offline, to w rzeczywistości wszystkie są online.

Pracownicy biur podróży wyszukują i rezerwują ofertę w 100% w systemach rezerwacyjnych. W systemach organizatorów, systemach sieci agencyjnych, czy platformach sprzedaży agregujących ofertę wielu biur podróży.

Miliony Klientów przeglądają ofertę na stronach internetowych oraz w aplikacjach mobilnych. Wszyscy Ci uczestnicy rynku generują miliony zapytań, z których mniej niż promil zamienia się w rezerwację. Musimy mieć także świadomość, że coraz więcej procesów zachodzących we współpracy poszczególnych uczestników rynku turystycznego ulega automatyzacji, a w chwili obecnej dynamicznie przyśpiesza.

W najbliższym sezonie cała branża turystyczna na świecie będzie zmagała się ze znacznie zwiększonym popytem, brakiem rąk do pracy i dynamicznie rosnącą inflacją. Wszystko to powoduje, że dostawcy hoteli, bed-banki, linie lotnicze oraz dostawcy pozostałych usług naciskają na siebie nawzajem na automatyzację kolejnych procesów, co z kolei prowadzi do zwiększenia dynamiki zmian w ofercie.

Na polskim rynku, po wielu latach przewidywania takiego kierunku rozwoju, szybko rośnie oferta dynamicznego pakietowania. Polega ona na pełnej automatyzacji procesów budowy pakietów turystycznych.

Dynamicznie budowane pakiety mogą składać się w 100% z usług turystycznych dostępnych online przez API (application programic interface) od poszczególnych dostawców, a także łączonych z usługami bezpośrednio zakontraktowanymi przez touroperatora.

To podejście ma wiele zalet dla Klienta, zwiększa elastyczność oferty, wpływa korzystnie na końcową cenę, a realizowane przez touroperatora zawiera wszystkie obowiązujące zabezpieczenia. Jego wadą jest jeszcze większa i trudniejsza do opanowania dynamika zmian dostępności i cen.

Stosowanie zaawansowanych strategii yield management (variable pricing strategy ), zapoczątkowane ponad 20 lat temu przez linie lotnicze, stosowane jest przez kolejnych dostawców usług turystycznych i wspomagane coraz bardziej zaawansowanymi systemami informatycznymi, powodując bardzo szybkie fluktuacje cen. Podobne techniki, określane ogólniej jako dynamiczne ustalanie cen, są także stosowane w innych branżach, np. przy sprzedaży biletów na wydarzenia sportowe, kulturalne i rozrywkowe, w transporcie publicznym, handlu detalicznym i wielu innych.

Co więcej, są już zauważane w niektórych aktach legislacyjnych, jak np. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2019/2161, w której to wspomina się wprost o takich technikach jak dynamiczne ustalanie ceny lub ustalanie ceny w czasie rzeczywistym, tłumacząc, że ich stosowanie jest wynikiem potrzeby bardzo elastycznych i szybkich zmian cen w reakcji na wymogi rynku.

Nie jest to zatem problem, który dotyczy tylko polskiej branży. Nie znamy jednak przypadków, aby zagraniczni touroperatorzy spotykali się z podobnymi zarzutami, jak te stawiane przez rodzimy UOKiK.

Dynamiczne pakietowanie jest niczym innym jak pełną automatyzacją procesów zachodzących u organizatora turystyki. Tradycyjna operacja nadal ma istotne przewagi, które przynoszą korzyść dla Klientów - kreowanie nowych kierunków podróży, zwiększenie dostępności i obniżenie ceny jednostkowej - szczególnie w sytuacjach wysokiego popytu (szczyt sezonu) oraz w sytuacjach kryzysowych.

Ta część działalności także podlega rosnącej automatyzacji (dynamic sourcing). W celu zwiększenia komfortu Klientów korzystających z kanałów cyfrowych i skrócenia czasu odpowiedzi interfejsów oraz ograniczenia kosztów look-to-book, wszyscy uczestnicy rynku korzystają z tzw. cache, pozwalających znacznie zwiększyć efektywność przetwarzania danych.

Ich wadą może być pogorszona aktualność danych na poszczególnych etapach procesów wyszukiwania i rezerwacji. Dalsza cyfryzacja będzie wymagała od branży znacznych inwestycji w rozwój systemów informatycznych.

Jednocześnie z punktu widzenia konsumenta, inwestycje te muszą być efektywne, żeby ostatecznie cena dla Klienta zakładającego rezerwację nie była zbytnio obciążona rosnącym dynamicznie kosztem obsługi milionów zapytań, które nie kończą się transakcją. W naszym wspólnym interesie jest taki rozwój cyfryzacji branży, który zapewni Klientom większy komfort korzystania z usług biur podróży, możliwość skorzystania z zabezpieczeń zapewnianych przez organizatorów przy zachowaniu konkurencyjnej ceny.

Coraz częściej głównym konkurentem dla organizatora turystyki nie jest inny organizator, ale linie lotnicze, OTA oraz firmy IT, włączając największych globalnych graczy na rynku technologicznym.

Korzystają z możliwości cyfrowych pełnymi garściami i często nie są objęci regulacjami dotyczącymi organizatorów turystyki. Podsumowując: zapewnienie Klientom aktualnej informacji jest priorytetem, jednak istnieją pewne fizyczne ograniczenia, które powodują, że zagwarantowanie niezmienności ceny w całym procesie, począwszy od wyników wyszukiwania do momentu końcowej rezerwacji, nie zawsze jest możliwe.

Wynika to z dynamicznego kształtowania cen w czasie rzeczywistym, stosowanego przez dostawców usług turystycznych, które to bezpośrednio przekłada się na zmiany cen imprez turystycznych, składających się z wielu takich pojedynczych usług. Wzrastająca cyfryzacja procesów w branży, konieczna dla zapewnienia odpowiedniego poziomu obsługi Klientów w całym łańcuchu, przy skokowo zmieniającym się popycie, jest jednak w końcowym rozrachunku korzystna dla Klientom, pozwalając na porównywanie coraz większych ilości ofert w krótszym czasie, nawet jeżeli niesie ze sobą pewne niedoskonałości i niedogodności.

Piotr Henicz Wiceprezes Polskiej Izby Turystyki

Kontakt dla mediów: Beata Antos, Rzecznik Prasowy PIT Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 698 400 088 Polska Izba Turystyki

Zaproszenie na XXXIV Walne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Turystyki

Szanowni Państwo, Członkowie Polskiej Izby Turystyki

Serdecznie zapraszam na XXXIV Walne Zgromadzenie Członków Polskiej Izby Turystyki, które odbędzie się dnia 14 października 2022 roku w Hotelu O3, w Warszawie, ul. Mangalia 1, o godzinie 10:45 I termin, 11:00 II termin.

W załączniku przesyłam Uchwałę nr 13/2022/R/E Rady Polskiej Izby Turystyki z dnia 29.09.2022 r. w sprawie zwołania XXXIV Walnego Zgromadzenia Członków Polskiej Izby Turystyki.

Z poważaniem Paweł Niewiadomski Prezes Polskiej Izby Turystyki

 

 

 

Informacje dodatkowe: Uczestników WZC PIT uprzejmie prosimy o rejestrację poprzez elektroniczny system Coffee. Link do rejestracji - https://systemcoffee.pl/?lang=pl&go2rej=1&kid=1349 W przypadku braku możliwości osobistego uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu PIT istnieje ewentualność oddelegowania pełnomocnika. Wówczas niezbędne jest upoważnienie (w załączniku), którego skan należy dołączyć podczas rejestracji. Oryginał prosimy zabrać na obrady WZC i przekazać pracownikowi Biura Wykonawczego przy odbieraniu mandatu Członka PIT. Jednocześnie informujemy, że zgodnie z § 37 Statutu Izby: Uczestniczący w Walnym Zgromadzeniu Członków Izby : 1) członek zwyczajny Izby lub jego przedstawiciel może być na Walnym Zgromadzeniu pełnomocnikiem tylko jednego członka zwyczajnego 2) osoba nie będąca członkiem zwyczajnym lub przedstawicielem członka zwyczajnego może być na tym Zgromadzeniu pełnomocnikiem tylko jednego członka zwyczajnego. Z poważaniem Biuro Wykonawcze Polskiej Izby Turystyki Polska Izba Turystyki

Zapraszamy do lektury czerwcowego newslettera podatkowego!

Szanowni Państwo, Członkowie Polskiej Izby Turystyki,

Uprzejmie Państwa informujemy, że na stronie internetowej PIT, www.pit.org.pl , w części dostępnej dla członków po zalogowaniu, zamieszczony został czerwcowy newsletter podatkowy, przygotowany na zlecenie Izby.

W tym wydaniu poruszone zostały następujące tematy:

1. Obozy dla zawodowych sportowców poza VAT marżą

2. Udostepnienie altany wraz z terenem rekreacyjnym na imprezy okolicznościowe objęte 23% stawką VAT.

3. Wypożyczanie sprzętu sportowego oraz transport wyciągami narciarskimi opodatkowany 8,5% ryczałtem

. 4. Zakwaterowanie osób w lokalu mieszkalnym znajdującym się w budynku hotelowym z 8% stawką VAT.

5. Zapowiedzi zmian w ,,Polskim Ładzie'' w zakresie CIT

Zapraszamy do lektury! Wiesława Przybylska Biuro Wykonawcze PIT Polska Izba Turystyki

Zapraszamy na szkolenie! Polski Ład - zmiany w płacach, prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych w 2022 roku.

Szanowni Państwo, Członkowie Polskiej Izby Turystyki

ZAPRASZAMY NA KOLEJNE SPOTKANIE Z CYKLU EKSPERCKICH SZKOLEŃ !!! Kompendium wiedzy dla pracodawców w branży turystycznej: POLSKI ŁAD W PŁACACH ZMIANY W PRAWIE PRACY I UBEZPIECZENIACH SPOŁECZNYCH W 2022 r.

Szkolenia poprowadzi, doskonale Państwu znana Pani Mecenas Anna Stokłosa LL.M., radca prawny, doradca Polskiej Izby Turystyki.

Termin szkolenia: 20.04.2022 r., godz.10-14 / platforma wideokonferencji ZOOM Rejestracja osób jest możliwa tylko i wyłącznie przez link aktywacyjny do systemu konferencyjnego COFFEE

https://systemcoffee.pl/?lang=pl&go2rej=1&kid=1286

Ilość miejsc ograniczona, bez możliwości nagrywania i udostępniania.

Cena dla członków PIT 120 PLN (+ 23% VAT) Cena dla pozostałych osób 220 PLN (+ 23% VAT) Program szkolenia w załączniku. W zgłoszeniu prosimy podać imię i nazwisko osoby biorącej udział w szkoleniu.

Akceptowane będą jedynie te osoby, które mają właściwy, tj. zgodny ze zgłoszeniem opis na ZOOM ie. Uprzejmie prosimy o przygotowanie sprzętu przed rozpoczęciem szkolenia Poniżej kilka technicznych wskazówek:

W szkoleniu można aktywnie uczestniczyć za pośrednictwem platformy wideokonferencyjnej ZOOM, po zalogowaniu się przez link aktywacyjny, który zostanie Państwu przesłany przed szkoleniem.

1. Po zalogowaniu do ZOOM-a, proszę sprawdzić urządzenia audio-video

2. W czasie, kiedy Państwo nie zabierają głosu, proszę o wyłączenie mikrofonu, po poruszeniu myszką w lewym dolnym rogu ikona mikrofonu (mute).

3. WAŻNE - Prosimy o podpisanie swojego zdjęcia poglądowego imieniem i nazwiskiem oraz nazwą firmy. W górnym prawym rogu znajdują się "...", po rozwinięciu menu przez polecenie "Rename" proszę o nadanie ujednoliconego podpisu Imię, Nazwisko (skrót literowy firmy) np. Anna Kowalska PIT 4. Proszę o zalogowanie się ok. godz. 09:30 (wyłączenie kamery i mikrofonu) oraz pełną gotowość ok. godz. 09:45

Szanowni Państwo, uprzejmie prosimy o dokładne wpisywanie imienia i nazwiska uczestnika zgodne ze zgłoszeniem, które Państwo wpisaliście podczas rejestracji w systemie Coffee. UWAGA! Istnieje możliwość zadania pytania przed szkoleniem i otrzymania odpowiedzi podczas spotkania. Pytania prosimy przysyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. do dnia 15 kwietnia 2022.

Zapraszamy! Wiesława Przybylska Biuro Wykonawcze Polskiej Izby Turystyki

Załączniki:
Pobierz plik (PIT_Szkolenie_20_04_2022_AStoklosa.pdf)PIT_Szkolenie_20_04_2022_AStoklosa.pdf467 kB2022-04-14
Pobierz plik (Szkolenie 20 kwietnia 22r.pdf)Szkolenie 20 kwietnia 22r.pdf1021 kB2022-04-14

Zapraszamy na szkolenie! Polski Ład - zmiany w płacach, prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych w 2022 roku.

Szanowni Państwo, Członkowie Polskiej Izby Turystyki

ZAPRASZAMY NA KOLEJNE SPOTKANIE Z CYKLU EKSPERCKICH SZKOLEŃ !!!

Kompendium wiedzy dla pracodawców w branży turystycznej: POLSKI ŁAD W PŁACACH ZMIANY W PRAWIE PRACY I UBEZPIECZENIACH SPOŁECZNYCH W 2022 r.

Szkolenia poprowadzi, doskonale Państwu znana Pani Mecenas Anna Stokłosa LL.M., radca prawny, doradca Polskiej Izby Turystyki.

Termin szkolenia: 20.04.2022 r., godz.10-14 / platforma wideokonferencji ZOOM Rejestracja osób jest możliwa tylko i wyłącznie przez link aktywacyjny do systemu konferencyjnego COFFEE

https://systemcoffee.pl/?lang=pl&go2rej=1&kid=1286

Ilość miejsc ograniczona, bez możliwości nagrywania i udostępniania.

Cena dla członków PIT 120 PLN (+ 23% VAT) Cena dla pozostałych osób 220 PLN (+ 23% VAT) Program szkolenia w załączniku.

W zgłoszeniu prosimy podać imię i nazwisko osoby biorącej udział w szkoleniu.

Akceptowane będą jedynie te osoby, które mają właściwy, tj. zgodny ze zgłoszeniem opis na ZOOM ie. Uprzejmie prosimy o przygotowanie sprzętu przed rozpoczęciem szkolenia Poniżej kilka technicznych wskazówek: W szkoleniu można aktywnie uczestniczyć za pośrednictwem platformy wideokonferencyjnej ZOOM, po zalogowaniu się przez link aktywacyjny, który zostanie Państwu przesłany przed szkoleniem.

1. Po zalogowaniu do ZOOM-a, proszę sprawdzić urządzenia audio-video

2. W czasie, kiedy Państwo nie zabierają głosu, proszę o wyłączenie mikrofonu, po poruszeniu myszką w lewym dolnym rogu ikona mikrofonu (mute).

3. WAŻNE - Prosimy o podpisanie swojego zdjęcia poglądowego imieniem i nazwiskiem oraz nazwą firmy. W górnym prawym rogu znajdują się "...", po rozwinięciu menu przez polecenie "Rename" proszę o nadanie ujednoliconego podpisu Imię, Nazwisko (skrót literowy firmy) np. Anna Kowalska PIT

4. Proszę o zalogowanie się ok. godz. 09:30 (wyłączenie kamery i mikrofonu) oraz pełną gotowość ok. godz. 09:45

Szanowni Państwo, uprzejmie prosimy o dokładne wpisywanie imienia i nazwiska uczestnika zgodne ze zgłoszeniem, które Państwo wpisaliście podczas rejestracji w systemie Coffee.

UWAGA! Istnieje możliwość zadania pytania przed szkoleniem i otrzymania odpowiedzi podczas spotkania. Pytania prosimy przysyłać na adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. do dnia 15 kwietnia 2022.

Zapraszamy! Wiesława Przybylska Biuro Wykonawcze Polskiej Izby Turystyki

Załączniki:
Pobierz plik (PIT_Szkolenie_20_04_2022_AStoklosa.pdf)PIT_Szkolenie_20_04_2022_AStoklosa.pdf467 kB2022-04-08
Pobierz plik (Szkolenie 20 kwietnia 22r.pdf)Szkolenie 20 kwietnia 22r.pdf1021 kB2022-04-08

ZAPRASZAMY DO KRAKOWA - kalendarium wydarzeń na kwiecień

Szanowni Państwo, Członkowie Polskiej Izby Turystyki, Serdecznie zapraszamy do Krakowa..

Tutaj w najbliższym czasie będzie dużo się działo !!! W załączniku znajdą Państwo kalendarium wydarzeń - ułożonych chronologicznie według daty, zaplanowanych na KWIECIEŃ.

Zachęcam do zapoznania się z nim i do zobaczenia !!! pozdrawiam Aneta Noszczyńska

Polska Izba Turystyki Oddział Małopolskiego

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. tel : 668 083 472 www.mit.org.pl PIT logo stopka

Załączniki:
Pobierz plik (KRAKÓW kalendarium- kwiecień.pdf)KRAKÓW kalendarium- kwiecień.pdf1083 kB2022-04-01

WALNE ZGROMADZENIA ODDZIAŁU MAŁOPOLSKIEGO PIT - 07.04.2022 godz. 17

Szanowni Państwo, Członkowie Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki.

Przypominamy, że Zarząd Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki zwołuje na dzień 07 kwietnia 2022 roku o godz. 17.00

Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki, podsumowujące rok obrachunkowy 2021.

W przypadku braku quorum, zgodnie z & 29 pkt.1 Statutu Polskiej Izby Turystyki, obrady rozpoczną się w drugim terminie, w dniu 07 kwietnia 2022 roku, o godz. 17.15.

Spotkanie odbędzie się w trybie stacjonarnym w hotelu Logos w Krakowie przy ul. Szujskiego 5.

Po Walnym Zgromadzeniu serdecznie zapraszamy na Kolacje Wielkanocną !!!

Z uwagi na rangę Walnego Zgromadzenia prosimy o niezawodne przybycie, a wcześniej o potwierdzenie udziału na załączonym arkuszu aplikacyjnym do dnia 1 kwietnia 2022 r. mailem: na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Do zobaczenia !

Piotr Laskowski

Prezes Oddziału Małopolskiego Polskiej Izby Turystyki

Załączniki: 1 Regulamin obrad Walnego Zgromadzenia 2 Porządek obrad 3 Arkusz aplikacyjny PIT logo stopka

Załączniki:
Pobierz plik (Arkusz aplikacyjny.pdf)Arkusz aplikacyjny.pdf173 kB2022-03-31
Pobierz plik (Porzadek obrad.pdf)Porzadek obrad.pdf137 kB2022-03-31
Pobierz plik (Regulamin obrad MIT-1.pdf)Regulamin obrad MIT-1.pdf205 kB2022-03-31