• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

Rada Naczelna PIT: z szarą strefą walczmy jakością

Rada Naczelna PIT: z szarą strefą walczmy jakością
30.03.2017

Przeciwdziałaniu szarej strefie w usługach turystycznych poświęcona była znaczna część wczorajszego posiedzenia Rady Naczelnej PIT, które odbyło się w Toruniu 29 marca 2017.

Członkowie Rady Naczelnej obradowali w hotelu Gromada, na zaproszenie LOT Toruń oraz Urzędu Miasta Toruń. W pierwszej części posiedzenia uczestnicy zapoznali się z najnowszymi informacjami na temat promocji regionu i miasta Toruń wysłuchawszy prezentacji gospodarzy: Wicemarszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniewa Ostrowskiego, dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta w Toruniu Marioli Soczyńskiej, dyrektor Kujawsko-Pomorskiej Organizacji Turystycznej Agnieszki Kowalkowskiej i dyrektora hotelu Gromada w Toruniu Jacka Wojciechowskiego.

Następnie rozpoczęły się obrady, podczas których sporo czasu przeznaczono na sesję merytoryczną dotyczącą przeciwdziałaniu szarej strefy w usługach turystycznych. W związku z tym, że na ukończeniu są prace nad wdrożeniem do polskiego prawa Dyrektywy 2015/2302, uczestnicy posiedzenia spróbowali przewidzieć, w jakim stopniu nowe przepisy mają szansę ograniczyć dotychczasową działalność pozaprawną niektórych podmiotów świadczących usługi turystyczne.

Prezes PIT Paweł Niewiadomski poinformował , że w projekcie ustawy Ministerstwo Sportu i Turystyki zawarło większość uwag mających podstawowe znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorców. Nie uwzględniono natomiast (choć zaproponowano dalsze prace) poprawek w obszarach dotyczących turystyki biznesowej i szarej strefy. Zaniechanie doprecyzowania zastosowanych w dyrektywie pojęć, takich jak „okazjonalnie”, może stworzyć luki prawne umożliwiające nieuczciwym przedsiębiorcom dalszą działalność w szarej strefie, co ma negatywny wpływ m.in. na bezpieczeństwo klientów. Być może należy więc przygotować się do podjęcia kolejnych działań, również pozalegislacyjnych, mających na celu ograniczenie wpływu szarej strefy.

Jak zauważył wiceprezes PIT Andrzej Kindler, na przedsiębiorców działających legalnie nakładane są coraz to nowe ograniczenia i obowiązki, ci jednak którzy działają poza prawem nie odczuwają skutków zaostrzania przepisów. W związku z tym być może – przewrotnie – należałoby raczej dążyć do deregulacji usług turystycznych, a samemu skupić się na promowaniu jakości i pozyskiwaniu zaufania klientów. Ci bowiem wybierają przedsiębiorców ze względu na konkurencyjność nie według tego, czy usługodawca posiada wpis do rejestru i pozwolenie na działalność.

Ponadto uzgodniono, że należy podjąć wszelkie działania mające na celu zwiększanie świadomości klientów poprzez akcje promocyjne na rzecz korzystania z usług legalnie działających profesjonalistów, podobnie jak rządowy spot „Biało-czerwoni biorą paragony”. Dla branży nie jest zrozumiałe, dlaczego państwo dopuszcza do prowadzenia tego typu działalności, skoro w jej efekcie znacznie uszczuplane są wpływy do budżetu. Jedną z akcji przeciwdziałających korzystaniu z takich usług mogłoby być rozpropagowanie przez MSiT faktu wprowadzenia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który daje klientom legalnie działających biur podróży całkowitą ochronę finansową w razie niewypłacalności organizatora.

Wśród innych tematów poruszonych podczas posiedzenia Rady Naczelnej znalazły się: informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, informacja na temat stanu prac nad implementacją Dyrektywy 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń oraz postanowienie NSA z dnia o skierowaniu pytania prejudycjalnego w zakresie podatku VAT.

Małgorzata Karwat przedstawiła Członkom Rady Naczelnej założenia akcji charytatywnej Polskiej Izby Turystyki „Podaruj dzieciom wakacyjne słońce”. Jest ona organizowana na rzecz dzieci z domów dziecka i dotkniętych ciężką sytuacją ekonomiczno-rodzinną. Do udziału zachęcani są touroperatorzy, którzy są w stanie podarować dzieciom miejsca na wyjazdy wakacyjne w sezonie letnim 2017.

Rada Naczelna PIT odbywała się w Toruniu, na zaproszenie LOT Toruń i urzędu miasta oraz połączona była ze zwiedzaniem lokalnych atrakcji. Dzięki doskonałej organizacji ze strony miasta, w przeddzień obrad uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z turystyczną ofertą Torunia, zwiedzając m.in.: Żywe Muzeum Piernika, nowo odremontowany hotel Nicolaus, Fort IV Twierdzy Toruń oraz wytwórnię Toruńskie wódki gatunkowych (która od niedawna wprowadziła ofertę turystyczną zwiedzania zakładu). Na pozostałe atrakcje niestety zabrakło czasu.

 
 

 

Uwagi do projektu ustawy o imprezach turystycznych

Uwagi do projektu ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych
06.03.2017

Polska Izba Turystyki przekazała Ministrowi Sportu i Turystyki uwagi do projektu ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w wyznaczonym terminie do 16 lutego 2016.

Poniżej zamieszczamy nasze stanowisko oraz zestawienie wszystkich uwag w ramachkonsultacji publicznych projektu. W związku z tym, że czas przewidziany na konsultacje publiczne był bardzo krótko, a materiał przekazany przez MSiT - obszerny, PIT nadal prowadzi prace nad projektem. 

Konferencja uzgodnieniowa poświęcona projektowi ustawy odbędzie się 13 marca. Zachęcamy do przekazywania izbie swoich uwag, które - jeśli nie zostaną zawarte w stanowisku izby - przekażemy ministerstwu jako odrębne głosy przedsiębiorów w tej sprawie.

 

Kraków: odbyło się pierwsze szkolenie z TFG

Stuprocentową frekwencją mogą pochwalić się organizatorzy szkolenia z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego: Małopolski Oddział Polskiej Izby Turystyki, Krakowska Izba Turystyki i Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp z o.o. Oddział Małopolski.

Pierwsze szkolenie dla branży z zagadnień związanych z wejściem w życie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego odbyło się 3 marca w krakowskim hotelu Plus Q. Szkolenie miało na celu zapoznanie uczestników z regulacjami prawnymi wprowadzającymi TFG oraz określenie wpływu Funduszu na prowadzoną działalność.

Za część merytoryczną spotkania odpowiadali: Justyna Zając-Wysocka, radca prawny, doradca podatkowy, członek zarządu Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych i ekspert Polskiej Izby Turystyki Stanisław Piśko.

Eksperci wyjaśnili słuchaczom znaczenie podstawowych pojęć, które pojawiają się w ustawie o TFG, zaprezentowali zasady prowadzenia ewidencji i praktyczne problemy związane z deklarowaniem wpłat, objaśnili jak ma się wysokość wpłat na Fundusz do form i rodzajów imprez turystycznych (turystyka przyjazdowa, wyjazdowa, krajowa, pośrednicy, agenci).

Podjęli też rodzący wiele pytań temat rozliczania VAT marży i składki na Fundusz, odpowiedzieli na pytania: czy TFG jest podatnikiem podatku VAT oraz czy składka na TFG stanowi dla biura przychód lub koszt jego uzyskania?

Podczas szkolenia przewidziano również czas na dyskusję o problemach niezwiązanych z TFG: zaliczki VAT marża, zatrudniania na podstawie umów zleceń, samozatrudnienia, marży ujemnej.

„Wysoka frekwencja pokazuje, że w branży istnieje ogromne zapotrzebowanie na szkolenia z zakresu prawa i podatków. Cieszę się, że przy okazji podejmowania merytorycznych tematów możliwa jest współpraca pomiędzy różnymi izbami turystycznymi. Będziemy dokładali wszelkich starań, aby tego typu spotkania odbyły się również w innych regionach.” – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes PIT.

 
 

 

Do Wietnamu z e-wizą

Do Wietnamu z e-wizą
09.02.2017

 

Od 1 lutego 2017 Wietnam uruchomił system elektronicznego wystawiania wiz dla obywateli 40 krajów, w tym Polski.

 

Aplikację wizową można składać za pośrednictwem stronywww.immigration.gov.vn załączając elektroniczną kopię paszportu oraz zdjęcie. Koszt wizy to 25 dolarów, opłaty można dokonać online. Wniosek wizowy jest rozpatrywany w ciągu trzech dni roboczych.

 

Wietnam nie nakłada obowiązku wizowego jedynie dla krajów ASEAN oraz dla obywateli 15 krajów: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Rosji, Japonii, Korei Południowej, Danii, Norwegii, Finlandii, Szwecji i Białorusi.

 

Rada ds Kompetencji Sektora Turystyki podzieliła się na zespoły

 

 

Oto skład zespołów i ich przewodniczący

Zespół - Biura podróży
Przewodniczący: Zbigniew Kowal - przedsiębiorca, Global Serwiss
Marlena Bednarska - Wyższa Szkoła Ekonomiczna Poznań
Małgorzata Rafał - Przedsiębiorca, biuro podróży Paulina ROT Lublin
Izabella Stelmańska - Urząd Marszałkowski woj. Mazowieckiego
Andrzej Szymański - Izba Turystyki Rzeczpospolitej Polskiej

Zespół - Hotele
Przewodniczący: Krzysztof Szadurski - Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
Mariusz Barczak - Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
Andrzej Burkiewicz - Przedsiębiorca, Hotel Warszawa w Augustowie
Małgorzata Czechowska - Przedsiębiorca, Grupa TRIP
Jan Golba - Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych

Zespół - Gastronomia
Przewodniczący: Wojciech Fronczak - HoReCa Expert Warszawa
Aleksandra Wąsik - Związek Nauczycielstwa Polskiego
Zbigniew Stankiewicz - Dyr. ZSGH Kołobrzeg
Iwona Szałkowska - Ministerstwo Sportu i Turystyki Zespół branżowy
Liliana Wojtowcz - Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa

Zespół - Piloci, przewodnicy, animatorzy
Przewodniczący: Zygmunt Kruczek - Stowarzyszenie Ekspertów Turystyki
Teresa Buczak - Polska Organizacja Turystyczna

Zbigniew Głąbiński - Forum Turystyki Regionów
Roman Mandyna - Przedsiębiorca, Merigo Sp.Z.o.o
Agnieszka Sikorska - Śląska Organizacja Turystyczna

 
 
 

 

Targi Turystyczne w Gdańsku

Szanowni Państwo,
Członkowie PIT,
 
w imieniu Międzynarodowych Targów Gdańskich SA oraz Pomorskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki zapraszam do udziału w Festiwalu Turystyki i Czasu Wolnego FREE TIME, które patronatem objęła Polska Izba Turystyki oraz jej  Oddział Pomorski. Impreza odbędzie się w dniach 1-2 kwietnia 2017 r. w  Centrum Wystawienniczo-Kongresowym  Amberexpo w Gdańsku .

 

FREE TIME FESTIWAL to wydarzenie, w formule dwudniowego, weekendowego festiwalu - multidyscyplinarny  bank pomysłów, jak twórczo i przyjemnie spędzać czas wolny. To impreza adresowana  do osób poszukujących nietypowych i ciekawych  atrakcji turystycznych, kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych, ludzi nielubiących się nudzić, aktywnie i twórczo spędzających czas oraz rodzin z dziećmi. To  dynamiczne, nowoczesne i multidyscyplinarne wydarzenie, które w jednym miejscu i czasie łączy kilka uzupełniających się projektów: Festiwal Turystyki i Czasu Wolnego, Bike Festiwal, Kajak Expo,  Ogrodowe Kreacje i Festiwal Smaków Food Trucków.
 
Fantastyczna frekwencja (22 tysiące gości w 2016 r.), doskonała atmosfera, widowiskowe pokazy, mnóstwo atrakcji, konkursów, zabaw i aktywności sportowych, pozytywne komentarze uczestników i podziękowania od Wystawców potwierdzają sukces i potencjał wydarzenia.
 
Wstęp dla publiczności jest wolny!

 

 

 

Dla członków Polskiej Izby Turystyki proponujemy dwa warianty udziału w Festiwalu:

 

  1. Stanowisko na wspólnym stoisku wraz z Polską Izbą Turystyki i jej Pomorskim  Oddziałem.
    Do dyspozycji każdego z wystawców: lada informacyjna z napisem na fryzie,  wspólne zaplecze oraz strefa do rozmów, stopka adresowa w folderze. Cena pakietu wynosi 950 zł netto .
  2. Samodzielne stoisko. Zachęcamy do zorganizowania interaktywnego stoiska z wieloma atrakcjami dla publiczności w zamian proponujemy rabaty!

 

Prosimy o  informację, którym wariantem udziału i jakim stoiskiem są Państwo zainteresowani.
Więcej informacji na www.freetimefestiwal.pl
 
Zainteresowane firmy prosimy o kontakt:

 

Dorota Solochewicz, Dyrektor Projektu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
tel. +48 58 554 92 04, kom. 601 894 332

 

Sylwia Klofczyńska, manager techniczny, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,
tel: +48 58 554 93 44; 693 901 192
 
Pozdrawiam,
Bogdan Donke
Wiceprezes PIT o/Pomorski

 

TOUR SALON 2017

Gdzie biznes spotyka się z pasją - Tour Salon 2017
13.01.2017

Podczas 28. edycji targów TOUR SALON oferty i produkty turystyczne zaprezentują m. in. podmioty z Albanii, Dominikany, Grecji, Hiszpanii, Indii, Litwy, Mołdawii, Niemiec, Polski, Rumunii, Szwecji, Ukrainy, Węgier i Włoch. Wystawcy wypełnią dwie hale Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Wśród zgłoszonych firm są biura podróży, touroperatorzy z polski i zagranicy, firmy świadczące usługi turystyczne, hotele, ośrodki spa, a także lokalne i regionalne organizacje turystyczne. Nowością będzie strefa NEW TECH - NEW TRAVEL prezentująca najnowsze rozwiązania technologiczne dla turystyki, a także przestrzeń z akcesoriami turystycznymi. W Poznaniu ponownie zapoznamy się z ofertą turystyczną z Grecji, Indii, Hiszpanii, Szwecji, czy kilku polskich podmiotów, które wracają po przerwie na TOUR SALON. Stali wystawcy również szykują wiele niespodzianek dla profesjonalnych oraz indywidualnych odbiorców usług turystycznych. Lista wystawców lada chwila pojawi się na stronie internetowej targów.

Już wkrótce zacznie działać Biznes Planner, czyli specjalne narzędzie ułatwiające umawianie spotkań B2B podczas wydarzenia. Wybieramy firmę z danej branży, kraju, miasta, czy też wyszukujemy ją po nazwie. Ustalamy datę oraz godzinę spotkania. Klikamy na przycisk „Umów się na spotkanie”, a wystawca otrzymuje informację, że chcemy spotkać się z nim się na targach.

Organizatorzy zapewniają dojazd autobusami z Warszawy i Krakowa oraz miast tranzytowych. Opłata za przejazd będzie symboliczna. To nie tylko komfort dojazdu, ale także idealne miejsce do networkingu w czasie podróży! Ilość miejsc jest ograniczona, rezerwacje: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Działa już rejestracja na targi on-line na stronie www.mtp24.pl. Od tego momentu wystarczy przyjść na TOUR SALON z wydrukowanym biletem. Warto zwrócić uwagę, że wyłącznie zarejestrowani profesjonaliści wejdą w piątek na rozpoczynające się w tym dniu targi RYBOMANIA, KNIEJE i BOATEX. Bilety dla rejestrujących się specjalistów są za darmo.

Druga edycja bezpłatnych warsztatów „Dlaczego Twoje biuro podróży gubi klientów?” dedykowana dla biur podróży to porcja dobrych praktyk i porad, które zatrzymają stałych oraz ściągną nowych klientów. Uczestnicy dowiedzą się m.in. jak dotrzeć do e-klienta milenijnego i sprzedać mu więcej oraz jak widzi punkt sprzedaży przychodzący do niego klient, czyli na czym polega audyt biura podróży. Na spotkanie ze specjalistą od merchandisingu – dr. Markiem Borowińskim – obowiązuje bezpłatna rejestracja na stronie targów. Ilość miejsc jest ograniczona. Rejestracja