• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

Zmiany w prawie dot. organizatorów turystyki

Szanowni Państwo

W dniu 30 grudnia 2021 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła zmiany ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zmiany te mają wpływ na działalność organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych i dotyczą:

    1) Wykazu umów, którego katalog wymaganych elementów został poszerzony o dodatkową informację w zakresie kodów lotnisk, jeżeli impreza zawiera przelot (zmiana zaznaczona na czerwono).

Wykaz umów będzie teraz zawierał następujące dane:

a) numer rezerwacji lub umowy;

b) termin zawarcia umowy;

c) termin imprezy turystycznej lub wykonania usługi w ramach powiązanych usług turystycznych;

d) liczbę podróżnych objętych umową;

e) łączną cenę usług objętych umową;

f) miejsce lub trasę wykonania umowy;

g) rodzaj środka transportu, jeśli przewóz jest objęty umową;

h) kody lotnisk Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), jeżeli impreza turystyczna lub wykonywana usługa w ramach powiązanych usług turystycznych zawiera przelot;

i) terminy i wysokość faktycznie dokonanych przedpłat;

j) termin i wysokość zwrotu wpłat podróżnemu, jeśli zwrot został dokonany. Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych organizatorzy turystyki oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych są obowiązani prowadzić wykaz umów o udział w imprezie turystycznej oraz umów zawartych przez podróżnego z przedsiębiorcą ułatwiającym nabywanie powiązanych usług turystycznych.

   2) Wykreślenia z Rejestru Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych na wniosek przedsiębiorcy turystycznego w związku z zaprzestaniem przez niego wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru. Przedsiębiorcy turystyczni składający wniosek o wykreślenie z ww. rejestru, są zobowiązani złożyć zaległe deklaracje i opłacić należne składki lub raty na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, Turystyczny Fundusz Pomocowy lub Turystyczny Fundusz Zwrotów.

Pozostałe zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych: I Uzupełniono przepisy dotyczące zwrotu składek na Turystyczny Fundusz Pomocowy (art. 15kc ust. 8a ww. ustawy). Wyszczególniono 3 przypadki, w których przedsiębiorca może starać się o zwrot nadpłaty:

1) Przedsiębiorca został wykreślony z Rejestru Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych w związku z zaprzestaniem wykonywania działalności,

2) Dokonano wpłaty w kwocie wyższej niż należna składka,

3) Składka została odprowadzona przez podmiot niezobowiązany względem TFP. W przypadku z pkt 1 przedsiębiorca turystyczny może wystąpić o zwrot w terminie nie później niż 14 dni od dnia, w którym decyzja o wykreśleniu stała się ostateczna. W przypadkach zawartych w pkt 2 i 3, termin na wystąpienie o zwrot wynosi 30 dni od dnia dokonania wpłaty składki.

II Wprowadzono możliwość zarachowania składek na TFP na poczet następnych należnych składek (podobnie jak dotychczas w TFG) – art. 15kc ust.8 ww. ustawy.

Pełna treść ustawy znajduje się pod adresem https://dziennikustaw.gov.pl/D2021000231701.pdf

Z poważaniem, Andrzej Jędrzejowski Starszy Inspektor Zespól ds. Usług Turystycznych tel.: +48 12 37 96 028