• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

Branża lotnicza inwestuje w IT

Lotniska i linie lotnicze wydzą w tym roku niemal 33 miliardy dolarów na technologie informatyczne – wynika z najnowszego raportu SITA "2017 Air Transport IT Trends Insights". Inwestycje technologiczne uczestników rynku lotniczego stanowią niemal jedną trzecią ich wydatków i koncentrują się na podobnych priorytetach. Dyrektorzy działów IT lotnisk i przewoźników zwracają uwagę przede wszystkim na cyfrowe bezpieczeństwo, usługi w chmurze oraz samoobsługę dla pasażerów. Raport SITA pokazuje, że wydatki na IT w branży lotniczej są coraz ważniejszą pozycją w budżecie a ich procentowy stosunek do rocznych obrotów firm będzie wzrastał. Szacuje się, że w 2017 roku wynosił on będzie 3,3% dla linii lotniczych (24,3 miliardów dol.) i 5,05% dla lotnisk (8,43 miliardów dol.). W 2018 roku 70% przewoźników i 88% lotnisk spodziewa się dalszego wzrostu wydatków na IT. Zarówno dla lotnisk jak i dla przewoźników jednym z priorytetów jest cyber-bezpieczeństwo. Niemal wszystkie (odpowiednio 96% i 95%) planują inwestycje w tym zakresie na trzy najbliższe lata. Z kolei usługi w chmurze są priorytetem dla 95% przewoźników i 85% lotnisk. Trend ten jest zauważalny w raportach SITA od 2015 roku. Trzecim najważniejszym obszarem są technologie umożliwiające pasażerom samoobsługę. Linie lotnicze skupiają się też na dostarczaniu usług mobilnych. 73% linii lotniczych oferuje check in za pomocą smartfona, 70% umożliwia boarding poprzez smart fon, 68% wysyła powiadomienia o statusie lotu. Rozwijającym się obszarem są również aktualizacje dotyczące lotu, zamieszczane w czasie rzeczywistym w mediach społecznościowych. Obecnie oferuje je 31% przewoźników, w ciągu trzech lat odsetek ten ma wzrosnąć do 92%. Ułatwienie korzystania z usług w jednym kanale mobilnym jest również ważne dla branży lotniczej. 94% linii lotniczych uważa za priorytet oferowanie wszystkich usług w ramach jednej aplikacji. Z kolei lotniska pracują przede wszystkim nad ułatwieniem pasażerom drogi przez terminal i większą automatyzację odprawy bagażowej i wejścia na pokład. Badają wykorzystanie w tym zakresie nowych technologii, takich jak czujniki i beacony. 80% lotnisk planuje tego typu inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat. 74% przeznaczy środki na technologie ułatwiające odnalezienie drogi na lotnisku.