• slide_mit_1.jpg
  • slide_mit_2.jpg
  • slide_mit_3.jpg
  • slide_mit_4.jpg

List Otwarty Prezesa PIT do Premiera D.Tuska

Biura podróży jednak istotne, Polska Izba Turystyki protestuje
2012-08-06
Niefortunna wypowiedź Premiera Donalda Tuska, odnosząca się do branży turystycznej, wywołała oburzenie w środowisku. Podczas konferencji prasowej 27 lipca skomentował on sytuację w branży turystycznej, odnosząc się do bankructw niektórych działających w niej podmiotów. Powiedział wtedy m.in.:
 

„Powiem brutalnie: ja się dużo bardziej przejmuję losem turystów niż biur turystycznych. Biura turystyczne same w sobie to nie jest branża, od losu której zależy polska gospodarka czy losy polskiego podatnika.”
 
Polska Izba Turystyki, w imieniu tysięcy przedsiębiorców działających w branży oraz osób w niej zatrudnionych, wysłała do Premiera list, wyrażający protest wobec deprecjonowania wkładu turystyki i biur podróży w rozwój polskiej gospodarki. Wyjaśniając szefowi Rządu RP wiodącą rolę tego sektora oraz jego dynamiczny rozwój, PIT pragnie podkreślić korzyści dla budżetu Państwa płynące dzięki działalności przedsiębiorstw turystycznych, a także rolę w tworzeniu miejsc pracy. 
 
Prognozy mówią, że w 2022r. turystyka wygeneruje 10% PKB i wytworzy aż 328 milionów miejsc pracy. Te dane plasują turystykę na trzecim miejscu wśród największych dziedzin gospodarki. Takie gałęzie, jak przemysł motoryzacyjny czy kopalnie dają odpowiednio po 8% PKB. Turystyka globalnie generuje 10 bilionów dolarów obrotu.
 
Biura turystyczne to nie tylko tych kilka firm, które upadło w tym sezonie. To również tysiące innych przedsiębiorstw, a także: agentów turystycznych, pilotów i przewodników, rezydentów i innych specjalistów, znajdujących zatrudnienie dzięki aktywności polskich biur turystycznych. Premier Donald Tusk nie ma racji mówiąc, że polska gospodarka nie zależy od biur turystycznych – tworzą one bowiem jedną z dziedzin gospodarki, które jako jedna z nielicznych rozwija się dynamicznie w dobie kryzysu.
 
Biura turystyczne to nie tylko firmy zajmujące się masową turystyką zagraniczną, ale również organizatorzy turystyki krajowej, młodzieżowej, biznesowej, pielgrzymkowej oraz tysiące agentów.  Mówiąc o biurach turystycznych Premier Donald Tusk zwrócił się również i do nich. Ogromny wkład turystyki przyjazdowej w budżet Państwa Polskiego jest bezsporny. W ostatnich 5 latach wpływy do budżetu Państwa z tego tytułu wyniosły około 25-28 mld dolarów. Nie byłoby to możliwe, gdyby zabrakło konkretnego, skierowanego do cudzoziemców produktu, tworzonego nakładem pracy polskich przedsiębiorców turystyki przyjazdowej, działających bardzo często w niesprzyjających determinantach prawnych, nie znajdując wsparcia ani uznania ze strony Rządu.
 
Polska Izba Turystyki uważa, że Premier RP powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak znaczącą rolę w polskiej gospodarce odgrywają biura turystyczne, a także zwrócić szczególną uwagę na gałąź gospodarki, która w dobie kryzysu może zająć jedno z czołowych miejsc w polskim PKB. Bezpieczeństwo turystów leży na sercu nie tylko szefowi Rządu. Jest ono przedmiotem starań wszystkich rzetelnych firm turystycznych oraz ich pracowników, w tym członków Polskiej Izby Turystyki. Podobnie jak Premierowi zależy im na stworzeniu dobrego systemu kontroli touroperatorów oraz zabezpieczenia pieniędzy wpłacanych przez klientów.

Poniżej list Polskiej Izby Turystyki

Szanowny Pan
Donald Tusk
                                    Prezes Rady Ministrów
                                    Al. Ujazdowskie 1/3
                                    00-583 Warszawa
                                                                                            



Szanowny Panie Premierze,


Zwracam się do Pana w związku z Pańską wypowiedzią z dnia 27 lipca br. Podczas konferencji prasowej skomentował Pan wtedy sytuację w branży turystycznej, odnosząc się do bankructw niektórych działających w niej podmiotów. Padła wtedy z Pana ust następująca wypowiedź:
 
„Powiem brutalnie: ja się dużo bardziej przejmuję losem turystów niż biur turystycznych. Biura turystyczne same w sobie to nie jest branża, od losu której zależy polska gospodarka czy losy polskiego podatnika. Natomiast kłopoty w tej branży dotykają tysięcy zupełnie niewinnych ludzi i dlatego nasze prace będą nakierowane na to, aby chronić możliwie skutecznie interesy turystów”.

Wypowiedź ta odbiła się szerokim echem wśród przedsiębiorców turystycznych, w środowisku organizatorów turystyki, a także agentów turystycznych, pilotów wycieczek, przewodników
i wszystkich osób zatrudnionych w branży. W imieniu Członków Polskiej Izby Turystyki, ale też
– jak myślę – całego środowiska, pragnę stanowczo zaprotestować przeciwko niczym nie uzasadnionemu pomniejszaniu znaczenia tego sektora dla gospodarki naszego Kraju. Skoro uszło Pana uwadze, że turystyka jest jednym z kluczowych motorów światowego wzrostu gospodarczego (w czym znaczny udział mają przedsiębiorstwa turystyczne), pozwolę sobie uczynić to w niniejszym liście.

Turystyka jest w skali globalnej sektorem priorytetowym ze względu na korzyści dla gospodarki. Szacuje się, że generuje aż 9% światowego PKB i tworzy bezpośrednio 255 milionów miejsc pracy. Jedna na 12 osób zatrudniona jest w turystyce. Według UNWTO (United Nations World Tourism Organisation), turystą na świecie jest już 1 na 7 mieszkańców kuli ziemskiej. Prognozy mówią, że w 2022 r. turystyka wygeneruje 10% PKB i wytworzy aż 328



milionów miejsc pracy. Te dane plasują turystykę na  trzecim  miejscu  wśród  największych  dziedzin gospodarki. Takie gałęzie, jak przemysł motoryzacyjny czy kopalnie dają odpowiednio po 8% PKB.  Turystyka globalnie generuje 10 bilionów dolarów obrotu. W 2011 r. w celach turystycznych przemieściło się ponad 980 mln osób. Według szacunków WTO, do 2020 r. liczba podróżnych wyniesie 1,5 mld turystów. Najczęściej odwiedzana będzie Europa, zaś największy wzrost turystów odnotują państwa Europy Wschodniej (a więc Polska również). Europejska branża turystyczna wytwarza ponad 5% PKB Unii Europejskiej i wskaźnik ten stale rośnie.

W gospodarkach rozwiniętych, chociażby w Niemczech, lwia część turystyki odbywa się za pośrednictwem biur podróży. Szacuje się, że 50% podróżujących Niemców korzysta z usług organizatorów turystyki. A podróżuje, według badań instytutu FUR (Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reisen), 75% społeczeństwa. Oczywiście, Niemcy to największy w Europie rynek turystyczny,
w 2010 r. wydatki na realizowane przez obywateli tego kraju podróże przekroczyły 54 mld euro. Nie można porównać go z Polską, gdzie rynek usług turystycznych jest młody i dopiero się kształtuje. Przykład Niemiec pokazuje jednak, że społeczeństwa rozwinięte podróżują w sposób zorganizowany, korzystając z usług profesjonalistów. Rozumiemy, że ambicją Rządu RP jest doganianie największych europejskich potęg gospodarczych w każdym aspekcie. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa oraz profesjonalizacją usług turystycznych rosnąć będzie również wartość tego sektora. Polska Izba Turystyki uważa zatem, że należy wspierać przedsiębiorców turystycznych jako przedstawicieli rokującej na przyszłość i wyjątkowo dynamicznej dziedziny gospodarki. Już w tej chwili turystyka
w polskiej gospodarce zajmuje znaczącą pozycję, z roku na rok zwiększając swoje obroty.

W Polsce liczba podróży realizowana za pośrednictwem organizatorów turystyki jest znaczna. Według danych Instytutu Turystyki, w pierwszych ośmiu miesiącach 2011 r. Polacy odbyli łącznie 3,8 mln wyjazdów turystycznych za granicę, z czego 28% odbyło się częściowo lub całkowicie za pośrednictwem biura podróży. Z rankingu dwutygodnika branżowego „Wiadomości Turystyczne” wynika, że dziesięciu największych touroperatorów w 2011 r. obsłużyło łącznie 1 365 050 turystów. W ubiegłym roku łączne obroty dziesięciu największych biur podróży wyniosły 3,42 mld zł. Obroty wygenerowane przez pierwszą dwudziestkę sięgają 4,05 mld zł. Wartość całego rynku usług touroperatorskich szacuje się na 6 mld zł. Warto jednak nadmienić, że przedsiębiorcy turystyczni, jak wszyscy inni, pracują w warunkach kryzysu gospodarczego. Problemy finansowe biur podróży nie powinny dziwić tym bardziej, że biznes ten jest wyjątkowo nisko rentowny i podatny na wiele czynników zewnętrznych (m.in. wahania kursów walut, wzrost cen paliwa, niepokoje polityczne i społeczne w krajach będących popularnymi kierunkami turystycznymi).

Wspomnieć należy również o społecznych i pozagospodarczych aspektach związanych z turystyką. Jako sektor obejmujący prawie 1,8 mln przedsiębiorstw, z których większość to MŚP, zatrudniający około 5,2% całkowitych zasobów ludzkich na rynku pracy (czyli około 9,7 mln miejsc pracy, z których wiele zajmują ludzie młodzi), turystyka stanowi trzeci pod względem znaczenia obszar działalności społeczno-gospodarczej w UE, ustępując miejsca jedynie sektorowi handlu i dystrybucji oraz budownictwu. Jeśli wziąć pod uwagę również powiązane z nią sektory, łącznie wytwarzają one około 12 % wszystkich miejsc pracy. Także w polskich przedsiębiorstwach turystycznych znajdują zatrudnienie setki tysięcy osób, w znacznej części – młodych. Instytut Turystyki podaje, że w polskim sektorze turystycznym (biura podróży, baza noclegowa, gastronomia) pracuje około 300 tys. osób. Z perspektywy ostatniego dziesięciolecia   wzrost   zatrudnienia   w   sektorze   turystyki   był   niemal   zawsze   wyższy    od    tego w  pozostałych  sektorach  gospodarki.  Utworzenie  jednego  miejsca   pracy   w   turystyce   jest   jedną z najtańszych form aktywizacji zawodowej. Jako Premier RP powinien Pan rozumieć i doceniać bezsporny udział biur podróży w polskim rynku pracy. Turystyka jest to również dziedzina niezwykle ważna społecznie. Tworzone przez przedsiębiorców produkty umożliwiają Polakom to, czego sami często dokonać by nie mogli: podróże egzotyczne, realizację marzeń, aktywny wypoczynek. Współczesna turystyka nie tylko zaspokaja potrzebę regeneracji po ciężkiej pracy, ale  staje  się  jednym z głównych elementów współczesnego życia. Nawet w czasach kryzysu, Polacy nie rezygnują z wakacji, co świadczy o tym, jak ważnym elementem standardu życiowego jest dla nich wyjazd turystyczny. Oferta biur jest coraz szersza i bardziej profesjonalna, a przy tym tańsza i lepiej dostępna niż wypoczynek organizowany na  własną  rękę.  Korzystanie  z  usług  biur  podróży  oznacza  zatem  oszczędność  czasu i pieniędzy. Warto również podkreślić, że polski klient biura podróży udający się za granicę ma zapewnioną pełną opiekę na najwyższym poziomie, której często nie doświadczy podróżując samodzielnie.

Biura podróży to nie tylko organizatorzy zagranicznej turystyki wyjazdowej, o których ostatnio głośno  w mediach, ale również organizatorzy turystyki krajowej, młodzieżowej, biznesowej, pielgrzymkowej oraz tysiące agentów (sprzedawców ofert).  Nie można nie doceniać znacznej roli organizatorów turystyki przyjazdowej. Mówiąc o biurach turystycznych zwrócił się Pan również i do nich. Ogromny wkład  turystyki przyjazdowej w budżet Państwa Polskiego jest bezsporny. W ostatnich 5 latach wpływy do budżetu Państwa z  tego  tytułu  wyniosły  około  25-28  mld  dolarów.  Jak  podaje  Instytut  Turystyki, w 2011 r. w Polsce zanotowano 13,1 mln przyjazdów turystów zagranicznych. 23% z nich wykupiło pakiet lub część usług turystycznych za pośrednictwem biur podróży. Według skorygowanych prognoz Instytutu Turystyki, ogólna liczba przyjazdów turystów powinna wzrosnąć do poziomu 13,5 mln w 2012 i 2013 r. oraz 14,3 mln w 2015 r. W latach 2006-2011 z dziewięciu krajów stanowiących nasze największe rynki przyjazdowe w Polsce zagościło 42 mln turystów. W 2010 r. wydatki cudzoziemców w Polsce wyniosły 28,4 mld zł i były o 2,1% większe niż w 2009 r. W 2010 r. udział gospodarki turystycznej w tworzeniu PKB wyniósł 5,4%, czyli więcej niż hutnictwo i górnictwo razem wzięte. Ponadto, dzieje się tak przy minimalnych nakładach ze strony budżetu Państwa. Wydatki na promocję w innych, porównywalnych wielkością i potencjałem gospodarczym krajach europejskich wynoszą od 50 do 100 mln euro. Tymczasem budżet Polskiej Organizacji Turystycznej powołanej do promocji Polski za granicą od kilku lat wynosi niecałe 40 mln zł (ok. 10 mln euro) rocznie. Nie jest to wiele w porównaniu z korzyściami, jakie płyną z faktu, że Polskę coraz chętniej odwiedzają cudzoziemcy, przyjeżdżając w celach turystycznych. A przyjeżdżają nie tylko dzięki prowadzonej przez Rząd promocji. Na niewiele by się ona zdała, gdyby zabrakło konkretnego, skierowanego do cudzoziemców produktu, tworzonego nakładem pracy polskich przedsiębiorców turystyki przyjazdowej, działających bardzo często w niesprzyjających determinantach prawnych, nie znajdując wsparcia ani uznania ze  strony  Rządu.  Nie  zapominajmy  również,  że  przedsiębiorcy  ci  mają  nie  mniejszy  udział w promocji Polski za granicą niż instytucje Państwa. Podmioty działające w tej dziedzinie są przy tym bardzo zróżnicowane, a ich oferta coraz bogatsza. Reprezentują nas chociażby na targach zagranicznych, tworząc pozytywny i przyjazny wizerunek naszego kraju.

W związku z powyższym zwracam się do Pana z prośbą aby w prezentowanej przez Premiera ocenie branży turystycznej uwzględniona została, zaprezentowana wyżej, rzeczywista rola biur turystycznych w polskiej gospodarce, a także zwrócenie szczególnej uwagi na gałąź gospodarki, która w dobie kryzysu może zająć jedno z czołowych miejsc w polskim PKB.

Polska Izba Turystyki wyraża zadowolenie, iż Ministerstwo Sportu i Turystyki pracuje nad rozwiązaniem, które Izba proponowała już w 2009 r. Gdyby koncepcja utworzenia turystycznego funduszu gwarancyjnego zyskała wtedy poparcie Rządu i Parlamentarzystów, mielibyśmy dziś wzmocniony system zabezpieczenia klientów na wypadek niewypłacalności touroperatora. Polska Izba Turystyki proponowała nowy system zabezpieczeń właśnie z uwagi na bezpieczeństwo turystów. Leży on również w interesie wszystkich rzetelnych firm turystycznych, w tym członków Polskiej Izby Turystyki. Zależy nam na stworzeniu dobrego systemu kontroli touroperatorów oraz zabezpieczenia pieniędzy wpłacanych przez klientów. Istotne jest dla nas również, aby nowe zabezpieczenia nie zmuszały polskich przedsiębiorców do likwidacji działalności. Wydarzenia ostatnich lat: kryzys finansowy, zjawiska atmosferyczne (wybuch wulkanu na Islandii), wydarzenia w krajach arabskich spowodowały, że sytuacja w branży turystycznej jest trudna.

Dlatego też oczekujemy ze strony Rządu wsparcia dla działalności biur podróży. W ogromnej mierze zależy ono od tego, jak Prezes Rady Ministrów ocenia znaczenie gospodarcze i społeczne branży turystycznej. Wsparcie biur podróży będzie stanowiło zarazem pomoc dla turystów, bowiem interesy biur podróży i turystów są w oczywisty sposób z sobą zespolone.

Z poważaniem,


Paweł Niewiadomski
Prezes Polskiej Izby Turystyki

Pan Giertler pisze do Premiera

Giertler pisze do Premiera

Wczorajszy dzień obfitował w listy przedstawicieli branży do Premiera Donalda Tuska. Do jego wypowiedzi odniósł się również prezes ITRP Aleksander Giertler. Oto treść listu (pisownia oryginalna):

Pan Donald Tusk 
Prezes Rady Minstrów RP 



Szanowny Panie Premierze,

Ostatnie wydarzenia w polskiej turystyce którymi są upadłości kilku organizatorów turystyki oraz przewoźnika lotniczego skłaniają do postawienia pytań jakie są przyczyny tych sytuacji i jakich szukać rozwiązań by zapobiegać, ale także dobrze chronić interes klienta i przedsiębiorcy.
W dotychczasowej historii działalności w polskiej turystyce wydarzyły się upadłości 15 organizatorów turystyki w sposób zawiniony jak i również powstałych z przyczyn obiektywnych jakie na wolnym rynku mogą wystąpić. Takie sytuacje występują także w innych krajach UE i Polska nie jest w tym odosobniona także pod względem ilościowym.
Roważając powstałe sytuacje należy zauważyć iż polska branża turystyczna w szerokim znaczeniu przekazuje do budżetu państwa chociażby tylko z tytułu podatku VAT ok. 1 mld. zł. a w całości zobowiązań do budżetu wartość ta wynosi ok. 6% PKB. Zatem nasuwa się pytanie która inna sfera działalności gospodarczej ma taki udział w tworzeniu PKB, a jak jest usytuowana i umocowana ta sfera usług w systemie gospodarczym państwa? Warto zaznaczyć iż szacuje się, że tylko w biurach podróży pracuje ponad 17 tys. osób. To też powinno mieć to ważne znaczenie w tworzeniu miejsc pracy i ograniczaniu globalnego bezrobocia Pańska wypowiedź Panie Premierze dotycząca biur podróży w sposób zapewne niezamierzony usytuowała wszystkich organizatorów i agentów turystycznych w jednym zbiorowisku mimo iż swoje obowiązki i powinności wykonują od lat rzetelnie i wiarygodnie przysługując się dobrze polskiej gospodarce, a jest ich kilka tysięcy.
Wolny rynek stworzył możliwości świadczenia i prowadzenia działalności gospodarczej ale też nie jest przez państwo w sposób prawny zabezpieczony przed zdarzeniami jakimi mogą być m.innymi upadłości i inne zagrożenia przerywające prowadzoną działalność. Oczywiście nieuczciwe działania kierujących tą sferą usług, które mogą spowodować peturbacje klientom winny być społecznie napiętnowane, a ich naganne działanie prawnie ocenione i wymierzone przypisaną karą.
W trakcie prac przy nowelizacji „Ustawy o usługach turystycznych” w 2010r. wnosiliśmy w imieniu wszystkich segmentów turystyki propozycje, które niewątpliwie poprawiłyby skuteczność prawa w sposób wymagalny na każdym etapie prowadzenia działalności gospodarczej ale niestety zostały przyjęte rozwiązania, które prawo to czynią za mało przydatne w codziennej działalności podmiotów gospodarki turystycznej jak i nadzoru nad tym segmentem usług. Przyjęto zatem jedynie kosmetyczne poprawki do obowiązującego od 1997r. tekstu Ustawy nie zaś takie, które w sposób istotny stabilizowałyby możliwość prowadzenia wiarygodnie działalność usługową.
Bezpośredni realizatorzy usług turystycznych od wielu lat postulują o zmiany w systemie funkcjonowania prawa jak innych form zabezpieczeń w tym także finansowych : gwarancji ubezpieczeniowych i bankowych lecz postulaty te pozostają jedynie w sferze postulatów. Wyrażamy przekonanie, że nadszedł czas aby w szerokiej debacie o funkcjonowaniu tego segmentu usług wskazać wszystkim ośrodkom decyzyjnym iż proponowane m.innymi przez organizacje samorządu gospodarczego i innych organizacji oraz stowarzyszeń zmiany są konieczne i pilne. Wymagają one przy ich tworzeniu rozsądku i odpowiedzialności oraz dogłębnej analizy nie zaś powierzchowności, która cechowała dotychczasowe prace i inicjatywy zmian pod wpływem wydarzeń chwili i emocji z tym związanych. Obowiązujące dotychczas procedury często w sytuacjach nadzwyczajnych powodują jedynie powstawanie nieuzasadnionych kosztów nie zaś obowiązującego w takich sytuacjach rozsądku i rachunku ekonomicznego.
Izba Turystki RP proponuje w ramach obecnego systemu zabezpieczeń na rzecz klientów:
1.wprowadzenie minimalnej kwoty gwarancji ubezpieczeniowej dla organiztorów turystyki samolotowej np. 0,5 mln. zł.
2.dla organizatorów turystyki rozpoczynających działalność bez określonego stażu w działaności turystycznej kwota mnimalna powinna by mnożna przez 2 lub nawet 3 aby nie powtarzał się przypadek BP ALBA TOUR.
3.polisa gwarancyjna i polisa generalna winna być zawierana u jednego ubezpieczyciela co pozwoli kontrolować liczbę wysyłanych turystów .
4.wprowadzenie indywidualnych ubezpieczeń dobrowalnych dla klientów od bankructwa biura podróży czy przewoźnika lotniczego.
5.zwiększenie nadzóru Urzędów Marszałkowskich nad firmami które organizują loty charterowe.
6.rozpatrzenie mozliwości aby to ubezpieczyciele którzy pobierają skaładkę za polisy gwarancyjne likwidowali szkodę/sprowadzali turystów do kraju/, a nie Urzędy Marszałkowskie.
Po ostatnich wydarzeniach w turystyce wyrażamy wolę pracy nad Turystycznym Funduszem Gwarancyjnym ale musimy wiedzieć: jak funkcjonują takie fundusze w Unii Europejskiej/ brak takiej analizy/,jakiej wysokości będą składki, kto ma je płacić , kto będzie sprawował nadzór nad Funduszem , kto zapewni obsługę , czy Fundusz będzie dobrowolny czy obowiązkowy dla wszystkich, czy składki będą wnosić także organizatorzy którzy działają w ramach innych przepisów niż Ustawa o usługach turystycznych”.
W imieniu wszystkich Izb Turystyki, organizacji branżowego samorządu gospodarczego zapraszam Pana Premiera na Forum Organizatorów Turystyki, które odbędzie się w dniu 07 sierpnia /wtorek/ o godz.10.30 w Hotelu GROMADA w Warszawie pl. Powstańców W-wy 2. To już II tura debaty o sytuacji polskiej turystyce i oczekiwanych zmianach.


Z wyrazami szacunku

Aleksander Giertler
Prezes Izby Turystyki RP

List otwarty do Premiera D.Tuska/TTG Poland Wyd.Specjalne

Warszawa 06.08.2012

Szanowny Pan
Donald Tusk
Prezes
Rady Ministrów

 

 Panie Premierze,

 

od kilku tygodni polska branża turystyczna odczuwa negatywnie skutki ogłaszania upadłości przez niektórych organizatorów turystyki. W naszym kraju zarejestrowanych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność organizatora turystyki jest ok. 3300, z ich oferty rocznie korzysta ok. 2 mln osób. Jednak ta znikoma ilość ogłaszanych upadłości ma negatywny wpływ na opinię publiczną skoro wg badań 7 na 10 Polaków nie ufa biurom podróży.

Biorąc pod uwagę te negatywne skutki, samorząd gospodarczy sektora turystyki, Izba Turystyki RP, Polska Izba Turystyki, Polski Związek Organizatorów Turystyki, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych OSAT i Warszawska Izba Turystyki, przy organizacyjnym i merytorycznym wsparciu Stowarzyszenia Polskich Mediów oraz Redakcji TTG Polska, podęli się głębokiej analizy tego zjawiska. Została zorganizowana debata o sytuacji polskich organizatorów turystyki w dniu 20.07. br. w Hotelu Gromada „Dom Chłopa”, pozytywnie oceniona przez uczestniczących w niej przedstawicieli Sejmu, administracji państwowej, samorządu gospodarczego, przedstawicieli touroperatorów oraz biur podróży. Została też dostrzeżona przez media wraz z pokazaniem pozytywnej strony pracy kilku tysięcy zarejestrowanych organizatorów turystyki.

Podczas tej debaty, jak i po jej zakończeniu, zgłoszono wiele wniosków i propozycji. Jednym z najważniejszych jest wola kontynuacji tej debat w gronie przedstawicieli resortu odpowiadającego za turystykę, samorządu gospodarczego, towarzystw  ubezpieczeniowych, touroperatorów oraz biur podróży.

Po konsultacjach z przedstawicielami samorządu gospodarczego, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, organizowane jest Forum Organizatorów Turystyki (FOT).

W pracach tego gremium nie jest pomocna wypowiedź Pana Premiera, który sam określił brutalnie, że o wiele bardziej przejmuje się losem turystów niż biur turystycznych.

 

Takie stwierdzenie nie powinno paść z ust Premiera RP, bo tego typu wypowiedzi wprowadzają kategoryzację na lepszych i gorszych. Ponadto dyskryminują polskich organizatorów turystyki poprzez tak autorytatywną deklarację Premiera Rządu RP. Oznaczają równocześnie wystąpienie przeciwko polskim przedsiębiorcom, przeciwko miejscom pracy.

Polscy organizatorzy turystyki z bólem przyjmują ogłoszenie każdej upadłości, wskazując równocześnie na powody tego niewielkiego zjawiska, a jest nim bardzo zła nowelizacja ustawy o usługach turystycznych, rojąca się od wielu błędów oraz brak stosownych aktów wykonawczych do tejże ustawy.

Te luki prawne są wykorzystywane przez nielicznych do zakładania sezonowych biur podróży czy wchodzeniu na rynek funduszy inwestycyjnych, których interesuje agresywne pomnażanie zainwestowanych pieniędzy, a nie los turysty.

Przedstawiciele samorządu gospodarczego stanowczo sprzeciwiają się takiemu ich traktowaniu i przerzucaniu odpowiedzialności Pana Rządu za skutki źle ustanowionego prawa na przedsiębiorców, którzy uczciwie prowadzą od wielu lat tę działalność.

Przedstawiciele samorządu gospodarczego w piśmie do Pana Premiera z 10 września 2010 roku zwracali się o Pana osobistą interwencję, o „pilne podjęcie prac nad stworzeniem systemu zabezpieczeń turystycznych w kształcie zgodnym z prawodawstwem unijnym, korzystnym dla biur podróży i ich klientów oraz w pełni uzasadnionym interesem gospodarczym kraju”. Pomimo apelu do Pana Premiera, do Posłów i Senatorów pracujących nad projektem ustawy o usługach turystycznych, nie przyjęto argumentacji samorządu gospodarczego.

Najważniejsze ze zgłaszanych wtedy wniosków to powołanie dwufilarowego funduszu zabezpieczeń. Ustawa nowelizująca uchyliła wymóg posiadania w tym zakresie kwalifikacji fachowych mimo zgodnych protestów całej branży turystycznej. Tym samym zaliczono usługi turystyczne do kategorii usług, które może prowadzić każdy, bez względu na kwalifikacje. Wszystkie z upadłych biur z jednej strony ze względu na złe akty wykonawcze do ustawy o usługach turystycznych nie posiadały wystarczającej gwarancji oraz przygotowania do prowadzenie działalności organizatora turystyki.

Za pośpieszną i niedbałą, rojącą się od sprzeczności i błędów nowelizację ustawy o usługach turystycznych, ponosi Pan Premier osobiście odpowiedzialność, jako że była to inicjatywa ustawodawcza Pana Rządu.

Panie Premierze, za takie złe stanowienie prawa dzisiaj cierpią pokrzywdzeni turyści oraz kilka tysięcy uczciwie pracujących organizatorów turystyki, którzy płacą wysoką cenę za brak przyjęcia postulatów, które doprowadziłyby do takiego stanu rzeczy.

Celem uzupełnienia tej wiedzy o pracach albo ich braku przy nowelizacji ustawy o usługach turystycznych przesyłamy „Białą Księgę” w procesie nowelizacji ustawy o usługach turystycznych oraz przy opracowaniu aktów wykonawczych do tej ustawy (2009-2011) z lutego 2011 roku.

Izba Turystyki RP, Polska Izba Turystyki, Polski Związek Organizatorów Turystyki, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych OSAT, Warszawska Izba Turystyki, Stowarzyszenie Polskich Mediów oraz Redakcja TTG Polska zapraszają Pana Premiera na Forum Organizatorów Turystyki. Odbędzie się ono w dn. 07.08..br. od godz. 10.30 w Hotelu Gromada Dom Chłopa w Warszawie.

Liczymy, że znajdzie Pan czas na to, by wysłuchać osobiście głosu przedstawicieli branży turystycznej, by ponownie Pana Rząd nie popełnił błędów przy kolejnej nowelizacji ustawy.

Z poważaniem

Inicjatorzy
Forum Organizatorów Turystyki
Izba Turystyki RP, Polska Izba Turystyki,
Polski Związek Organizatorów Turystyki,
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych OSAT,
Dolnośląska Izba Turystyki,
Warszawska Izba Turystyki,
Wielkopolska Izba Turystyki
przy organizacyjnym i merytorycznym wsparciu
Stowarzyszenie Polskich Mediów
Redakcja  TTG Polska

 

 

 

SZKOLENIE

Szkolenie dofinansowane ze środków Unii Europejskiej

Zapraszam Państwa do zapoznania się z ofertą szkolenia Doskonalenie i profesjonalizacja kadry zarządzającej mikro i małej przedsiębiorczości Małopolski,

Niniejsze szkolenie jest dofinansowane w 80% ze środków Unii Europejskiej. Pozwala rozwijać umiejętności  z zakresu przywództwa, zarządzania oraz kompetencji menedżerskich.

Najbliższe szkolenie  Warsztat Skutecznego Menedżera rozpocznie się w Zakopanem w dniach 27-28.08.2012 sesja I,

Drugi moduł szkolenia Optymalizacja Procesów Zarządczych i Zarządzania Zmianą rozpocznie się w Krakowie  w dniach 17-18.09.2012 sesja I

 

 

Nowe władze Polskiej Izby Turystyki

W dniach 13-14 maja 2012 r. odbyło się w Ossie XXIV Walne Zgromadzenie Polskiej Izby Turystyki – II sprawozdawczo-wyborcze Walne Zgromadzenie Delegatów.

W pierwszym dniu WZ wybrano nowe władze Izby. 

Prezesem Polskiej Izby Turystyki został Paweł Niewiadomski.

W skład Prezydium PIT weszli:

1. Paweł Niewiadomski – Prezes
2. Grzegorz Chmielewski (Prezes Oddziału Śląskiego PIT) – Wiceprezes PIT
3. Tomasz Czapla (Rainbow Tours S.A.) – Wiceprezes PIT
4. Danuta Skalska (PUHIT S.A.) – Wiceprezes PIT
5. Dariusz Wojtal (Prezes Oddziału Mazowieckiego PIT) – Wiceprezes PIT
6. Jolanta Kondys-Sikora (Prezes Oddziału Łódzkiego PIT) – Skarbnik PIT
7. Józef Ratajski - Sekretarz Generalny PIT (z urzędu) 

Do Rady Naczelnej PIT, poza członkami Prezydium, weszli:
1. Zbigniew Bąk – Usteckie Forum Turystyki
2. Andrzej Burkiewicz – Hotel Warszawa Sp. z o.o.
3. Ryszard Cetnarski – Holiday Travel Sp. z o.o.
4. Krzysztof Góralczyk – Sports-Tourist Sp. z o.o.
5. Teresa Górecka – BT ZNP LogosTour Sp. z o.o.
6. Piotr Hanusek – Almatur-Katowice Sp. z o.o.
7. Andrzej Kindler – BP Szarpie Travel Sp. z o.o. Sp.K
8. Zbigniew Kowal – Global Wings
9. Anna Kuś-Wiktorko - BP Polan
10. Grzegorz Lew – Lemax Tour Sp. z o.o. 
11. Paweł Lewandowski - Hotel Czarny Potok Grupa TRIP Sp. z o.o. S K.A.
12. Artur Matiaszczyk – Trade & Travel Company Sp. z o.o. – Konsorcjum Polskich Biur Podróży
13. Tadeusz Milik – Furnel Travel International Sp. z o.o.
14. Leszek Ostaszewski – Travel Projekt Sp. z o.o.
15. Aleksander Ronikier – Centrum Edukacji Turystycznej
16. Andrzej Szafruga – PW AS
17. Tadeusz Topa – Air Tours Cracow Sp. z o.o.
18. Bogdan Zwoliński – AT Wonderlands
19. Agnieszka Zyzało – PT SZOT
20. Przemysław Bandura – Prezes Oddziału Dolnośląskiego PIT
21. Andrzej Dowgiałło – Prezes Oddziału Warmińsko-Mazurskiego PIT
22. Remigiusz Dróżdż – Prezes Oddziału Pomorskiego PIT
23. Karolina Gnusowska-Weiss – Prezes Oddziału Wielkopolskiego PIT
24. Eugeniusz Ławreniuk – Prezes Oddziału Podlaskiego PIT
25. Jerzy Matuszak – Prezes Oddziału Kujawsko-Pomorskiego PIT
26. Ryszard Sikora – Prezes Oddziału Małopolskiego PIT
27. Janusz Stanek – Prezes Oddziału Zachodniopomorskiego

W skład Naczelnej Komisji Rewizyjnej weszły następujące osoby:
1. Małgorzata Chechlińska (Grupa TRIP Sp. z o.o.) – Przewodnicząca
2. Andrzej Górski – BP Olimp Air Sp. z o.o.
3. Jarosław Grabia – BT Glob Sp. z o.o.
4. Cezary Kasprowicz – PZM-Travel Sp. z o.o. – Biuro Turystyki Motorowej
5. Piotr Palowski – PT-U Astra-Tour Sp. j.
6. Urszula Potęga – MT Targi Sp. z o.o.
7. Leszek Szawuła – Alco Tours Kafarski Sp. z o.o.
8. Leszek Szyczewski – Toruń Meetings – Konferencje i Kongresy
9. Wojciech Śmieszek - BP Szarpie Travel Sp. z o.o. Sp.K
10. Ewa Weintrit (AVE) - Sekretarz
11. Mieczysław Żukowski – Bialtur Sp. z o.o.